donderdag 30 maart 2017

Progressie versus progressief

Ik heb er de Dikke van Dale even op nageslagen. Je weet wel dat dikke blauwe boek dat bij menigeen in de kast staat te verstoffen. Zeker sinds de tijd van internet.

Progressie betekent vooruitgang. Progressief betekent vooruitstrevend, trapsgewijs. Dat klinkt best lekker. Ik houd wel van vooruitgang. En op sommige fronten ben ik best vooruitstrevend. Positieve woorden dus. 

Tot dusver kan ik het allemaal volgen. Totdat ik me ga inlezen over EDS/HMS. Het blijkt een progressieve ziekte te zijn. En was progressief niet vooruitstrevend? Had dat voor mij niet een positieve lading? Maar het hebben van een progressieve ziekte is helemaal niet zo'n vooruitgang.. Het betekent domweg dat het steeds erger wordt. In mijn beleving is dat juist achteruitgang. Een onbegrijpelijke kronkel in de Nederlandse taal...

Bij ME-CVS spreekt men over invaliderend. De Dikke van Dale kent dat woord niet. Dus Google Google en ja... invaliderend is het onvoltooid deelwoord van invalideren. Weer Google Google... Invalideren betekent het ongeldig verklaren. Ben ik nu ongeldig verklaard omdat ik ME-CVS heb?? Inmiddels ben ik het spoor bijster. Opnieuw Google... Google... Nu blijkt dat invaliderend betekent: een geestelijke of fysieke handicap met zich mee brengend.  Gets, handicap klinkt ook al niet zo positief.  Opnieuw Google... Google... Handicap betekent eigenlijk niets anders dan beperking. Oké. Daar kan ik mee leven. Eigenlijk staat er dus: ME-CVS is een ziekte die geestelijke en/of fysieke beperkingen met zich meebrengt. Met die omschrijving kan ik leven. Dat klinkt toch veel positiever dan invaliderend?

En toch ben ik op zoek naar progressie... vooruitgang. Daar ben ik wel een beetje progressief in. Dus waag ik een poging om naar de sportschool te gaan, ga poedelen in het zwembad met allemaal grijze duifjes, oftewel naar Aquatherapie, laat vrijwillig een zooi naalden in me steken tijdens de acupunctuur,  heb ik een verwijzing naar revalidatiegeneeskunde, ook al zo'n eng woord. Breng ik een bezoekje aan de reumaconsulent en de huisarts. Maar ben ik vooral op zoek naar de balans.... Ik hoop hem te vinden... Dat zou pas progressie zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten