donderdag 23 maart 2017

De houtkachel

De kachel moet branden. Dat zegt mijn zus tenminste. En zij kan het weten. Vorig jaar is ze 20 kilo afgevallen. Door de kachel te laten branden. Regelmatig eten dus en bewegen. Dus jatte ik die tekst. Immers beter goed gejat dan slecht bedacht. En omdat ik al jaren wat wilde afvallen deed ik ook een poging om de kachel te laten branden. Toen zei iemand tegen mij dat je de kachel niet alleen moet laten branden. Je moet hem ook aansteken. Ontbijten dus. En daar was ik niet zo'n held in. Maar het lukte. Ik stak de kachel aan en liet hem branden. Het hielp. Ik viel zowaar een paar kilootjes af.

Ik zeg altijd dat het niet zo moeilijk is om af te vallen. Je moet de knop even omzetten en er voor gaan. Het volhouden vind ik veel lastiger. Vooral op de langere termijn. Op dit moment is mijn levensstijl een stukje inactiever geworden. Dat betekent dat je ook wat minder hout in de kachel moet gooien. En daar had ik even niet aan gedacht... Tja.

Thuis zou ik wel een echte houtkachel willen hebben. Gezellig, een knisperend en knetterende haardvuurtje. Net zo knisperend en knetterend als mijn gewrichten. Ik hoor ze regelmatig. We hoeven alleen maar een houtkachel aan te schaffen. Over de voorraad hout hoef ik me geen zorgen te maken. In dit huishouden worden er 's nachts hele bomen omgezaagd. Complete bossen. Maar niet door mij. Ik lig wakker en woel. En als ik dan besluit om naar beneden te gaan omdat ik toch niet kan slapen verdenk ik de hele buurt ervan dat zij vrolijk liggen mee te zagen. Aan hout geen gebrek dus.

Nu alleen die kachel nog...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten