zaterdag 18 maart 2017

Mjammie.... een pammie....

Mjammie een pammie. Weet jij wat ik bedoel? Bijna vier jaar geleden kreeg mijn moeder een psychose. Geen prettige periode. Ze kreeg hiervoor medicijnen die ze nog elke dag moet innemen. Sommige medicijnen hebben een verslavende werking en zijn moeilijk om van af te kicken. Zo ook alle medicijnen die eindigen om pam.

Mijn moeder gebruikt ook een pammetje. Ze gebruikt dit tegen haar angsten. Om de boel een beetje luchtig te houden in moeilijke tijden begon mijn zus te grappen over het gebruik van deze medicijnen. Neem nog een pammetje werd een vaste uitdrukking die mijn zus, mijn broer en ik gebruiken.

Dus mjammie.... een pammie.... Dat ontspant.... voor de één geestelijk en voor de ander lichamelijk. Omdat de spieren in mijn lijf zo heerlijk strak stonden kreeg ik daarvoor ook een pammetje. Maar ik schrok behoorlijk van de informatie in de bijsluiter. Mjammie... een pammie... het was even lekker om mijn spieren te ontspannen maar een pammetje slik ik liever niet structureel.

In de week dat ik een pammetje gebruikte had mijn broertje last van zijn rug. In het jaar waarin je 40 wordt moet je ook niet met je kinderen en je neefjes gaan karten. Mijn broertje vloog uit de bocht. Met alle gevolgen van dien. Na twee auto-ongelukken is zijn rug al niet meer zijn sterkste plek. De spieren in zijn rug werden ingetapet door de therapeut. Maar het bleef pijnlijk. Dus grapte ik: Mjammie... Ik heb voor jou nog wel een pammie...

Hij wees vriendelijk mijn aanbod af. Want ondanks de ontspannende werking hebben pammetjes veel verschillende bijwerkingen. Kiezen uit twee kwaden dus. Leven met pijn of leven met een medicijn. Ik ben er nog niet uit....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten